vrijdag, juni 7

De kleur van... Robijn

In april 2013 heeft het merk Robijn onderzoek laten doen naar de geur en kleur perceptie van mensen. En wat blijkt? Jullie kunnen het ondertussen wel raden natuurlijk. Inderdaad. Een geur wordt door 90% van de mensen gekoppeld aan een bepaalde kleur. Hier heeft Robijn wat mee gedaan. Benieuwd?


Robijn staat op het punt om 3 nieuwe varianten wasverachter te lanceren. Zoals gewend van Robijn, hebben ook deze varianten de meest sprekende geuren. Robijn vroeg zich af wat ze hier allemaal mee konden doen.

Overzicht resultaten onderzoek Robijn

  • Voor 95% van de Nederlanders speelt geur een belangrijk rol in hun dagelijks leven.
  • Het ruiken van geuren geeft 90% van de Nederlanders een blijf of gelukkig gevoel.
  • Een schoon en fris ruikende ruimte geeft 7 op de 10 Nederlanders een ontspannen gevoel.
  • 34% van de Nederlanders krijgt een blij of gelukkig gevoel van de geur van schone was. Vrouwen hebben dat vaker (48%) dan mannen (19%).
  • Vrijwel alle Nederlanders (97%) ondernemen actie om zich in huis met een lekkere geur te omringen, 30% doet dit door pas gewassen was op te hangen.
  • Nederlanders koppelen bepaalde geuren aan bepaalde kleuren. Zo associeert twee derde van de Nederlanders de geur van schone was met de kleur wit. Blauw is de kleur die het eerst opkomt bij de geur van de zee (81%) en de geur van frisse lucht (62%). De geur van vers fruit doet 29% het meest denken aan de kleur rood, gevolgd door oranje (24%) en geel (21%)

Dit laatste puntje is waarschijnlijk erg belangrijk geweest in de nieuwe campagne van Robijn. Zij geeft namelijk haar consumenten de kans een kleur te koppelen aan de geur van de 3 nieuwe wasverzachters. Via de speciale 'Geur-Lab' app op Facebook kunnen consumenten hun eigen verpakking ontwerpen. Ze kunnen kiezen uit verschillende designs en natuurlijk uit verschillende kleuren. De verpakkingen met de meeste stemmen zullen vanaf het najaar verkrijgbaar zijn in alle winkels en zullen bovendien vernoemd worden naar de 'makers' van de verpakking'. Je eigen wasverzachter! Hoe lekker is dat?

Robijn heeft door middel van de uitkomst uit het onderzoek een goede brand-activation campagne gemaakt. Door middel van co-creatie worden de consumenten echt betrokken bij de realisatie van het nieuwe product en zal de merktrouw stijgen. 

Wat vindt jij van dit concept? Kleurrijk of kleurloos? Laat het me weten. 
Benieuwd hoe de 'Geur-Lab' app werkt, check het hier.

Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten