woensdag, juni 5

De kleur van... Reaal


‘Klanten geven aan dat de rode kleur hen eerder aanzet tot betalen.' Toen ik die zin las was ik benieuwd. Ik ging op onderzoek uit. Het bleek dat de uitspraak kwam van Reaal. Zij hebben samen met PostNL een onderzoek uitgevoerd. De vraag was: betalen klanten sneller als de aanmaning een kleuraccent bevat?

400 klanten kregen een aanmaning met een deel van de tekst in het felrood. Aan de hand van reacties van klanten was te zien dat de kleur indruk maakt. "Die rode kleur doet me wel degelijk wat: ik schrik er zelfs een beetje van," en "rood had op mij het effect als een rode lap op een stier: ik ga meteen betalen!" Klanten vergeten de aanmaning minder snel en durven hem ook niet meer aan de kant te schuiven.

Maar enkele reacties van klanten zij niet genoeg. Een bedrijf als Reaal wil harde feiten op tafel zien, voordat ze ergens aan beginnen. Maar die harde feiten waren er ook. Door de rode kleur worden namelijk 10% meer aanmaningen betaald. Dit levert forse besparingen op. Onderzoek geslaagd dus. Rood it is!

Zo zie je maar weer dat kleur en de emotie die het opwekt op allerlei manieren kan worden toegepast. Zelfs op manieren die je niet zou verwachten. Zelf heb ik niet het idee dat ik sneller zou gaan betalen van een rode aanmaning, en jij? Maar wie weet. Onbewust heeft kleur grote effecten op je!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten