Naast de klassieke marketing trucjes, zoals
psychologische prijstechnieken, worden er tegenwoordig steeds meer trucs uit de
kast getrokken. We worden verleid en gemanipuleerd zonder het zelf in de gate
te hebben.
Winkelpsychologen proberen ons zo veel
mogelijk te verkopen. En daarom maken ze in supermarkten gebruik van gekleurd
licht. Ter Zake, een programma van de Belgische zender Canvas, heeft hierover
een aflevering gemaakt.
Daglicht wordt nagebootst door tl-lampen.
Boven het vlees hangt roze licht, zodat het verser lijkt. In de cosmetica gang
hangen witte spots, waardoor het sterieler lijkt en boven de tomaten hangt warm
licht zodat ze er roder en verser uit gaan zien. Volgens de Katelijn Quartier,
interieurarchitect, zien consumenten niet direct het verschil, maar merken ze
wel de andere sfeer op. Door goed gekozen lampen gaan consumenten langer
winkelen en meer kopen.
Uit onderzoek, dat is uitgevoerd door de PHL (Provinciale Hogeschool Limburg), blijkt dat consumenten met warm licht langer binnen blijven. Met koud licht jaag je ze juist weg. Belangrijk is wel je te realiseren wat een winkel uit wil stralen. De Aldi zal in tegenstelling tot de Albert Heijn veel minder aandacht besteden aan winkelpsychologie. Dit kost namelijk allemaal geld. Zij zullen zelfs bewust kiezen voor een goedkope uitstraling. Mensen denken dan dat ze ook goedkoper zijn!
Ben dus op je hoede als je een supermarkt in loopt. Je wordt aan alle kanten verleid en misleid om met zoveel mogelijk producten de winkel uit te lopen!
Fragment uit programma Ter Zake.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten