Kun jij je het nog voorstellen? 100%
zwart/wit kranten, inclusief de advertenties. Ik in ieder geval niet. Die
tijd ligt achter ons. Gelukkig maar. Zonder kleur is het leven maar saai, grijs
en grauw en reclame ook.
Tegenwoordig zie je weinig zwart/witte
marketingcommunicatie. Is dat toch weleens het geval? Dan is het bijna retro.
Aan de hand van onderzoek door de jaren heen hebben psychologen ontdekt dat
kleur niet alleen helpt op te vallen. Mensen ‘herkennen’ een merk ook beter.
Ga dat eens bij jezelf na. Bij welke
supermarkten horen deze kleuren? Met behulp van het woord ‘supermarkt’ en de
kleuren uit de logo’s heeft u vaak niet eens het logo of de naam van de
organisatie nodig om te weten over welke supermarkt het gaat.
Kleuren zorgen er niet alleen voor dat een
consument een merk herkent. Ze wekken ook associaties op. Het zegt iets over de
organisatie of het merk.
Door deze redenen gebruiken bijna alle
organisaties kleur in hun communicatie. En groot gelijk hebben ze. Onderzoek
wijst namelijk uit dat in 85% van de aankoopbeslissingen kleur een belangrijke
rol speelt. Uitingen waar kleur in gebruikt is, worden 40% beter gelezen. EN de
informatieoverdracht versnelt met 55%.
Genoeg redenen dus om kleur toe te voegen aan
jou communicatie!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten